Aan de slag met duurzame kleding

“Het was de tweede keer dat we deelnamen aan Schooldag van de duurzaamheid. Ik zelf begeleid kinderen uit groep 6, 7 en 8”,  vertelt Marijke Schekkerman van De Begaafden Wijzer. “Het is een leuke groep van 12 kinderen uit de plusklas die naast het curriculum nog meer uitdaging nodig hebben en vaak anders denken.

Op de eerste dag zijn we aan de slag gegaan met het ontwerp van het T-shirt. De leerlingen mochten hiervoor een Junior Global Goal uitkiezen die zij zelf het belangrijkste vonden, waarmee ze het shirt hebben beschilderd. De tweede dag zijn we wat verder de diepte in gegaan. We hebben de filmpjes van Sem&Saar gekeken. De kinderen gingen vervolgens in groepjes aan het werk met drie thema’s: synthetische kleding, recyclen en watergebruik. De kinderen hebben hier een woordweb en een mindmap van gemaakt en hebben zich ongeveer 6 weken in het onderwerp verdiept.

De eindopdracht was om een ‘plaatje, praatje en een daadje’ te maken voor de klas. De kinderen hebben een presentatie over het door hen gekozen thema gegeven met daarbij iets wat de klasgenoten ook echt konden zien en aanraken. Bijvoorbeeld de materialen waarvan de kleding was gemaakt.

Op de website van Schooldag van de duurzaamheid en in het Voorleesboek is veel ondersteunende informatie te vinden. Ik denk dat de kinderen veel uit de opdracht hebben gehaald. Ze werden namelijk goed aan het denken gezet en konden hun eigen ideeën kwijt. Ook de andere kinderen in hun klas konden via de presentaties van de kinderen over dit onderwerp leren. Misschien dat ze hier in de toekomst nog wel iets mee kunnen gaan doen om de school nog duurzamer te maken. Het is erg leuk om de kinderen zo bezig te zien. Ze halen er echt wat uit. Volgend jaar zijn wij weer van de partij.”

Auteurs: Tes de Roij van Zuijdewijn en Tjitske Ypma

2 februari 2021