1. Het keurmerk ‘biologisch’
  • Voor biologische producten betaal je vaak meer. Dan wil je wel zeker weten dat het ook echt biologisch is. Hoe weet je dat je daarop kunt vertrouwen?
  • Het woord ‘biologisch’ is wettelijk beschermd. Als het Europese Bio-keurmerk op een product staat, weet je zeker dat het een biologisch product is.
  • Om het keurmerk ‘biologisch’ te kunnen gebruiken, moet een product aan veel regels voldoen. Daar wordt ook streng op gecontroleerd. In Nederland heeft de organisatie die de controles uitvoert SKAL. Zij controleren bij de biologische boeren, bij producenten, bij handelaren en bij verwerkers. Overtredingen worden gestraft en als het nodig is, wordt het keurmerk afgenomen.
  • Er zijn ook andere keurmerken die duidelijk maken of een product biologisch is. Een overzicht van internationale betrouwbare biologische keurmerken vind je hier
  1. Groenten en fruit in het seizoen
  • Groenten eten in het juiste seizoen is een duurzame keuze. Anders moeten de groenten het het fruit uit andere komen en dat zorgt voor extra CO2 uitstoot. In de winkel staat bij het schap of op het etiket van het product vermeld waar de groente of het fruit vandaan komt.
  • Wil je weten wat de seizoensgroenten in de verschillende jaargetijden zijn? En welk seizoensfruit er is? Kijk dan eens hier
  • Groenten:
    Er zijn ook groenten die je met een gerust hart het hele jaar kunt eten. Dat zijn: bleekselderij, bloemkool, broccoli, ijsbergsla, koolrabi, prei, raapjes, radijs, rode biet, rode kool, spitskool, spruiten, tomaat, ui, wortelen, witlof en witte kool.
  • Fruit:
    In Nederland worden alleen appels, aardbeien, kersen, handperen en stoofperen op grote schaal buiten gekweekt. Dat zijn de meest duurzame fruitsoorten die je in Nederland kunt kiezen.

    Er is ook fruit wat in het buitenland wordt gekweekt en een lage milieubelasting heeft. De volgende soorten fruit kun je met een gerust hart het hele jaar eten: abrikoos, ananas, banaan, citroen, druif, granaatappel, grapefruit, kiwi, kokosnoot, limoen, mandarijn, meloen, nectarine, perzik, pruim en sinaasappel.
  • Wil je nog meer weten over groenten en fruit? Kijk dan eens op de groente- en fruitkalender